Monday, December 27, 2010

+ bidang dan kerjaya terbaru dalam hidupku!

0 comments


Thursday, December 9, 2010

Pengabdi cinta-Mu (preview)

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Jom hayati lagu terbaru ku..
Tajuk :Pengabdi cinta-Mu
Nyanyian : Zulhilmi feat. Halim

Maaf ya tak boleh nak letak video sebab tak muat disini.. boleh klik link yang daku berikan ya!!



iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Tuesday, October 19, 2010

ku pinta Doakan aku sahabat!

2 comments
Assalamualaikum w.b.t

Seperti kebiasaan rutin harianku adalah hanya tinggal(membuang masa) di bilik sewa ku yang terletak di kelana jaya, rumah yg berkeadaan besar dan luas mata memandang ini adalah sebuah condominium atau lebih dikenali dengan namanya Kelana Parkview. Hampir genap 2 bulan aku tinggal di sini bersama 4 orang teman baru yang lain. Tujuannya aku tinggal di sini adalah untuk menghabiskan masa sebagai seorang pelajar di sebuah kolej swasta di Food Institue of Malaysia (FIM) dan mengambil jurusan dalam bidang Diploma Seni Kulinari. Apa yang terjadi adalah sudah lama aku tidak ke kelas atas sebab yang aku sendiri tidak tahu apa masalah dan puncanya, aku selesa dan tiada masalah peribadi yang melampau menyebabkan aku tertekan tetapi inilah yang terjadi. Sudah hampir 3 bulan aku tidak ke kelas dan menurut salah seorang kawan yang aku kenali di FIM, dia berkata yang final exam sudah bermula. Aku seperti tidak mengendahkan kata-katanya malah terus berada di rumah sewaku menghabiskan masa dengan menonton TV, membaca suratkhabar dan sebagainya. Ada perkara yang berfaedah dan ada yang tidak. Bermacam-macam perkara yang bermain di fikiranku, tidak mengerti apa sebenarnya yang aku mahukan. Hatiku memberontak, hanya Allah sahaja yang mengetahui segala-galanya yang terbuku di hati ini.

Pada bulan ogos yang lepas, aku sangat terkejut dengan surat yang di terima kerna ia di hantar oleh kolej lamaku iaitu Kolej Universiti Insaniah (KUIN)dan surat itu mengatakan yang aku harus kembali untuk mengulang semester di sebabkan pointer yang rendah dan aku pelik dan termenung seketika. Sebenarnya pada semester terakhir sebelum aku mengambil keputusan untuk meninggalkan KUIN iaitu pada semester ke-3 aku langsung tidak ke kelas dan tidak mengambil final exam sem-3 itu yang sepatutnya menghabiskan 6 semester utk menerima Diploma. Dan aku ada bertanya pada bahagian HEA KUIN mengenai apa akan terjadi jika aku tidak mengambil exam tanpa sebarang alasan dan mereka mengatakan yang aku akan di berhentikan kolej atau lebih senang di panggil di KUIN dengan GB(Gagal Berhenti) tetapi apa yang aku terima adalah sesuatu yang di luar jangkaan iaitu di minta mengulang semestar di sebabkan pointer yang rendah dan pada hakikatnya aku tidak mengambil sebarang exam jadi bagaimana aku boleh menerima pointer itu. Perasaan ingin tahu menyebabkan aku akan ke KUIN. insyaAllah dalam masa terdekat ini aku akan kesana untuk bertanyakan mngenai semua keraguan da kemusykilan ini. Sebenarnya aku gembira dengan paggilan itu jika betul kerna aku menyesal kerna berhenti dahulu kerana setelah aku menyambung pengajian di FIM, jiwaku terasa sangat kosong. Tak tahu kenapa, mungkin kerna aku yang sudah biasa menuntut ilmu dalam suasana agama. Di KUIN juga aku mengambil jurusan Diploma Tahfiz..

Perkara yang sering menggangu fikirkan ku juga adalah mengenai urusan album yang belum selesai lagi iaitu charity album yang sedang ku usahakan atas nama The Messages Entertainment iaitu syarikat kecil-kecilan yang berkhidmat sebagai urusan album production dan sebagainya yang berkaitan. Ini merupakan yang sangat besar bagiku kerna berani mengambil risiko bagi merealisasikan impianku bagi membantu menymbang kepada Maahad Thafiz Al-Irsyad iaitu sebuah maahad tahfiz yang baru di buka di Sekolah Al-Irsyad tempat aku bersekolah dahulu. Alhamdullilah ambil ini mendapat perhatian CEO Al-Irsyad dan mendapat modal yang diperlukan untuk memulakan proses album ini. Pada awalnya semuanya berjalan dengan lancar seperti yang aku pernah ceritakan pada posting yang lepas tetapi sekarang semuanya tidak seperti yang di rancang. Pelbagai masalah yang tiba terutama masalah kewangan, aku sendiri tidak mengerti dari sudut mana yang menyebabkan perkara ini berlaku dan mungkin disebabkan kesilapan aku sendiri. Aku serahkan segalanya pada Allah kerna Allah menentukan segalanya dan Allah mahu aku lebih berusaha untuk menyiapkan album ini sepenuhnya. Aku bersyukur.. ini jalanku..

Apapun, segala yang aku rasakan sekarang adalah ujian Allah untukku. Dan memang tepat aku rasakan yang menyebabkan aku tidak mengendahkan urusan pengajianku adalah di sebabkan masalah album ini. Bukan kerna menjadi beban tetapi kerna terlalu memikirkan. Memang patut ku fikirkan kerna ini adalah amanah untuk ku yang diberi kepercayaan oleh CEO dan pihak Al-Irsyad.

Ibubapa ku selalu menasihati aku supaya tidak terlalu memikirkan perihal album ini yang menyebabkan aku tidak dapat fokus pada pelajaran ku. Aku sangat-sangat bersalah tapi apakan daya yang aku hanya insan biasa. Kepada pembaca posting ini, janganlah terus menilai aku seperti tidak mahu belajar. Fikir positif dan terus mendoakan aku ya.. insyaAllah aku berjanji akan menggenggam ijazah pengajian ku. Percayalah!. Dan aku rasakan perlu untuk aku meneruskan dalam bidang agama yang aku ceburi selama ini.. Aku serahkan segalanya pada Allah dan akan beristikharah utk petunjuk yang terbaik selain berbincang dengan ibubapaku. Adakah untuk meneruskan pengajianku di FIM atau menerima pelawaan KUIN itu? insyaAllah posting akan datang akan ku sambung kisah ini. Moga posting selepas ini akan ada berita yang gembira untuk aku dan pembaca yang menghayatinya..

Untuk yang terakhirnya, aku baru saja selesai baca novel Bumi Cinta tulisan habiburrahman el Shirazy. Kisah dalam novel itu telah mengubah segala-galanya yang aku rasakan sekarang untuk terus mempelajari ilmu agama sedalam-dalamnya dan aku menangis di akhir novel kerna mengenang kisah yang sungguh hebat dan tidak dapat di gambarkan mengenai indahnya menghayati Islam. Subahanallah! Alhamdullilah! Allahuakbar!.. jadi nanti bolehlah dapatkan dan selami sendiri apa yang aku rasakan.. =)

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Wednesday, August 25, 2010

Perkongsian : Berbuka Puasa

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Rasanya dah lama betul tak update blog kan, banyak sebenarnya cerita-cerita yang nak di kongsikan. InsyaAllah, masa terluang nanti daku akan kongsikan. Jadi daku ade sedikit perkongsian utk pengunjung blog ku..bacalah ya.. Selamat berpuasa semua!


Bulan puasa ni, ramai yang asyik menunggu untuk berbuka. Memang saat yang dinanti-nantikan la. Jadi, sebagai seorang muslim yang jati pada sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Maka wajiblah kita tuntuni sunnah, adat, kebiasaan Nabi dalam beriftar.


1. Bilakah waktu berbuka ?

- Apabila tenggelam matahari.

2. Menyegerakan berbuka (tidak menangguhkannya)

- Dari Amru bin Maimun Al-Audi, telah berkata :

كان أصحاب محمد أسرع الناس إفطارا و أبطأهم سحورا
Maksudnya : ” Sesungguhnya sahabat Muhammad adalah orang yang paling cepat berbuka dan paling lambat bersuhur ” [HR Abdurrazzaq : 7591][1]

- Mengapakah perlu segera berbuka ?

a. Dapat menghasilkan kebaikan

- Dari Sahl bin Sa’d, Nabi r telah bersabda :

لا يزال الناس بخير ما ععجلوا الفطر
Maksudnya : ” Manusia tidak akan sunyi dari kebaikan selama mana menyegerakan
berbuka puasa ” [HR Al-Bukhari : 1856, Muslim : 1093]

b. Ia merupakan sunnah Rasulullah r :

- Dari Sahl bin Sa’d, Nabi r telah bersabda :

لا تزال أمتي على سنتي ما لم تنتظر بفطرها النجوم
Maksudnya : ” Umatku akan sentiasa dalam sunnahku selama mana mereka tidak
menunggu bintang untuk berbuka puasa “. [HR Ibnu Hibban : 891][2]

c. Mengelakkan dari menyerupai amalan yahudi dan nasrani

- Dari Abu Hurairah, Nabi r bersabda :

لا يزال الدين ظاهرا ما عجل الناس الفطر، لأن اليهود و النصارى يؤخرون
Maksudnya : ” Agama ini akan sentiasa menang selama mana manusia menyegerakan berbuka, kerana yahudi dan nasrani mengakhirkannya “. [HR Abu Daud : 2353][3]

3. Berbuka sebelum solat maghrib

- Dari Anas bin Malik :

كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطرقبل أن يصلي
Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi r berbuka sebelum solat “. [HR Abu Daud : 2356][4]

4. Dengan apa berbuka ?

- Dari Anas bin Malik :

كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر على رطبات قبل أن يصلي ، فإن لم يكن رطبات فتمرات ، فإن لم يكن تمرات ؛ حسا حسوات من ماء
Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi r berbuka puasa dengan beberapa kurma basah (ruthob) sebelum solat (maghrib), sekiranya tidak ada kurma basah (ruthob) Baginda berbuka dengan beberapa tamar (kurma kering), jika tidak ada tamar (kurma kering), Baginda meneguk seteguk air “. [HR Abu Daud : 2356]

5. Apakah doa berbuka puasa ?

- Berdoalah dengan apa-apa doa pun, cuma alangkah baiknya kita dapat mencontohi doa Rasulullah r, kerana Baginda r tidak akan melafazkan sesuatu melainkan padanya pasti ada kebaikan. Sesungguhnya doa orang yang berpuasa sebelum berbuka adalah doa yang mustajab insyaAllah, sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah, telah bersabda Rasulullah r :

ثلاثة لا ترد دعوتهم : الصائم حين يفطر، و الإمام العادل، و دعوة المظلوم
Maksudnya : ” Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka : Orang yang berpuasa di saat berbuka, imam yang adil, dan orang yang dizalimi “. [HR At-Tirmidzi : 2526][5]

- Doa yang thabit serta shahih dari Nabi r ketika berbuka adalah :

ذهب الظَمَأُ وابتَلَّتِ العُروق، وثَبَتَ الأجر إن شا ء الله
Maksudnya : ” Telah hilang dahaga, telah basah urat-urat, dan telah ditetapkan pahala insyaAllah ” [HR Abu Daud : 2357][6]

- Adapun doa :

اللهم لك صمت، وعلى رزقك أفطرت
Maksudnya : ” Ya Allah, ya Tuhan kami, kerana-Mu kami berpuasa, dan atas rezeki-Mu kami berbuka”.[HR Abu Daud : 2358]

Hadis yang menyebut tentang doa ini, adalah dari riwayat Mu’az bin Zuhrah. Beliau bukan sahabat sebaliknya beliau adalah tabi’in (generasi selepas sahabat Nabi r). Tetapi beliau telah meriwayatkan hadis ini secara langsung dari Nabi r. Dalam ilmu mustolah, hadis ini dikenali sebagai hadis mursal, kerana tabi’in meriwayatkan dari Nabi r sedangkan dia tidak pernah bertemu dengan Nabi r. Hadis mursal mengikut muhaddithin adalah hadis yang lemah dan tidak boleh dijadikan hujjah. Syeikh Salim ‘Eid Al-Hilali dalam Nailul Authar Bi Takhrij Ahadisil Azkar[7], menyebut : Sanad hadis ini lemah kerana 3 kecacatan :

1. Mu’az bin Zuhrah tidak dikenali (مجهول)
2. Hadis ini mursal, kerana Mu’az adalah tabi’in
3. Perawi dari Mu’az adalah seorang lelaki yang tidak diketahui namanya (مبهم)

Oleh itu, untuk menyandarkan doa ini kepada Nabi r adalah salah sama sekali!! Sebaliknya, jika seseorang itu ingin berdoa tanpa menyandarkannya kepada Nabi r, maka perkara itu dibolehkan. Tetapi alangkah baiknya, melafazkan kalimah yang dilafazkan oleh manusia yang paling mulia iaitu Rasulullah r.

6. Dianjurkan memberi makan untuk orang berbuka puasa

- Nabi r bersabda :

من فطر صائما كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا
Maksudnya : ” Barang sesiapa yang memberi makan untuk orang berbuka puasa, baginya pahala orang berpuasa tanpa dikurang sedikitpun dari pahalanya ” [HR At-Tirmidzi : 804, Ibnu majah : 1746][8]


- Apakah doa untuk orang yang memberi makan kepada kita ?

Antaranya[9] : dari Miqdad, Nabi r bersabda :

اللهم أطعم من أطعمني، و اسق من سقاني
Maksudnya : ” Ya Allah ya Tuhan kami, berilah makan kepada orang yang memberi makan kepada kami, dan berilah minum kepada orang yang memberi minum kepada kami “. [HR Muslim : 2055].

Haa. Habis suda. Dah baca, Kena amalkan kan? So, selamat beramal. =)

________________________________________
[1] Sanadnya Shahih, lihat Fathul Bari : 4/199.
[2] Sanadnya Shahih, lihat (صفة صوم النبي) oleh syeikh Salim Al-Hilali dan Syeikh Ali Al-Halabi : mks 63.
[3] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani : 2063.
[4] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani : 2065. Penyusun telah meringkaskan hadis ini tanpa
mengubah maknanya. Perkara seperti ini diperbolehkan dalam ilmu hadis selagimana ia tidak mengubah makna serta tujuan hadis.
Lihat perbahasan ini dalam Manhaju Annaqd Fi ‘Ulumil Hadis, oleh Dr. Nuruddin ‘Itr : mks : 231.
[5] Sanadnya Shahih, lihat Silsilah Asshahihah, oleh Syeikh Al-Albani : 1797.
[6] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Abi Daud, oleh Syeikh Al-Albani : 2066.
[7] 1/438. Kitab ini bertujuan menilai semula kedudukan hadis-hadis dalam kitab Al-Azkar oleh Imam Annawawi.
[8] Sanadnya Shahih, lihat Shahih Sunan Ibni Majah oleh Syeikh Al-Albani : 1417.
[9] Untuk mengetahui selain dari doa di atas,lihat (حصن المسلم) oleh Syeikh Said bin Ali Al-Qahthani.

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Sunday, August 1, 2010

lagu baru : JanjiNya pasti

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

title JanjiNya pasti

composed and written by Zuruhirumi and Zhizen (The Messages entertainment)
artiste ZULHILMI

Di sana terus derita
walau ku tak merasa
Di dada ini terseksa
melihat kesakitan yang merekah

Apakah terus begini
mereka terus dibenci
difitnah sesuka hati
tak sanggup lagi utk ku berdiam

(chorus)
Tabahnya hatimu lalui sengsara
semangat juangmu terus membara
Ayuh bangkit semua
demi satu nama yang mulia
jihad di jalanNya..

Apakah terus begini
mereka terus dibenci
difitnah sesuka hati
tak sanggup lagi utk ku berdiam
diri.....

bridge.........

ulang chorus

Saudaraku usahlah resah
janjiNya kau pasti ke syurga
disini aku berdoa
kejayaan milik kita semua...

4.30 a.m
31/7/2010

Nantikan preview demo...


iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim


Thursday, July 15, 2010

"Maafkan Ibu Tidak Sempurna"

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Kali ini daku nak kongsi lirik lagu.Bagi daku istimewanya lirik nie sebab daku pernah bacakan lirik nie pada seseorang dan secara tiba-tiba orang itu boleh mengalirkan air mata, itu baru baca belum nyanyikan lagi.Kiranya memang ada aura pada lirik/lagu nie.Tahniah buat Hazalinda harun (isteri kepada Bro Fadzli Fareast).Lirik lagu nie dipetik daripada album terbaru kumpulan Fareast - Saat Lafaz Sakinah, tajuk lagu yang daku maksudkan ialah 'Maafkan Ibu Tidak Sempurna', lagu track terakhir didalam album.Ini liriknya, sama2 kita hayati ya....

Pondok ini menjadi saksi,anjungnya bukti
Tempat ibumu dodoikan kamu
Permata hatiku

Tak pernah kami seresah ini wahai anakku
Besarkan mu mula dari
dua jari telapak kaki

Aku tahu hatimu pilu, langkahmu malu
Ibumu, isteriku tidak sempurna,
buta matanya
Di jalanan kau dihina.
miliki ibu yang buta
Resah dan marah
hingga kau lupa takdir Allah

Ketika engkau memalingkan muka
Ibumu tersenyum, katanya engkau anak
kecilnya tak cukup dewasa
Jauh dihatinya ibumu berdoa
Moga kau berubah,
agar anaknya ketemu hikmah

Susu ibumu, doa ibumu, redha ibumu
Hidupmu cemerlang, engkau disanjung
engkau dijulang
Namun sayang,
kejayaanmu dipandang ibu,
dicelah manusia yang sempurna
telahanmu
Khuatir ibu ketika itu dirimu malu,
disitu ku lihat ibumu sendu, ibumu sendu

Pondok ini menjadi saksi
Anjung ini bukti
Tempat ibumu menanti, hai permata hati
Pulanglah hai anak
ke riba ibumu
Bimbang masa berlalu
Tak sempat ketemu

Ibumu, isteriku kini dah tiada
Di hujung hayatnya sempat berkata,
"Susu yang engkau minum ibu halalkan
Dosamu ibu ampunkan"

"Maafkan ibu tidak sempurna di matamu
Biar di hina, ibu galas semuanya
Asalkan kat tak merasa"

Sudah sampai masanya
ku ceritakan rahsia
Yang ku semat di atas permintaanya
Sempurnamu anakku atas anugerah ibu
Engkau lahir ke dunia buta matamu
Ibumu, isteriku hadiahkan matanya
untukmu

Wahai sayangku, belum ku ketemu
Hikmah zuriat itu dari rahim muliamu..

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Wednesday, July 7, 2010

Apabila Zina Lebih Mudah Daripada Kahwin (Perkongsian)

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Antara peruntuh nilai-nilai baik dalam kehidupan manusia hari ini adalah apabila dimudahkan yang haram dan disukarkan yang halal. Sedangkan Islam menyuruh kita membentuk suasana atau iklim kehidupan yang menyukarkan yang haram dan memudah yang halal. Itulah tanggungjawab pemerintah dan umat iaitu menegak yang makruf dan mencegah yang munkar.

Menegak yang makruf itu adalah dengan cara menyuruh, memudah dan membantu ke arah tersebut. Sementara mencegah yang munkar adalah dengan cara menghalang, melarang dan menyukarkan jalan untuk sampai kepadanya. Namun, jika masyarakat hari ini menyusahkan yang halal dan menyenangkan yang haram, tanda kita begitu menjauhi ruh syariat islam yang hakiki yang diturunkan oleh Allah s.w.t.

Antara perkara yang selalu disusahkan adalah urusan perkahwinan. Kesusahan membina rumahtangga itu kadang-kala bermula dari keluarga sehingga ‘ketidak fahaman’ tok kadi dan seterusnya pengurusan pejabat agama dan mahkamah syariah. Kerenah-keranah yang berbagai telah memangsakan hasrat pasangan untuk mendapat ‘nikmat seks’ secara halal. Lebih menyedihkan apabila kerenah-keranah itu wujud disebabkan kepentingan-kepentingan luar yang bukan kepentingan pasangan secara langsung.


Kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan jambatan
kesombongan ibubapa atau keluarga ::::::::::::

Umpamanya, urusan kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan jambatan kesombongan ibubapa atau keluarga sehingga ditangguh perkahwinan bagi memboleh kenduri besar-besaran dibuat demi menjaga taraf ‘jenama keluarga’. Sehingga ada pasangan yang terpaksa menunggu bertahun kerananya.

Apatah jika keluarga membebankan semua belanja kepada bakal pengantin. Maka bakal pengantin terpaksa mengikat ‘nafsu seks’ hanya kerana hendak menjaga nafsu menunjuk-nunjuk keluarga. Walaupun kenduri kahwin itu disuruh, namun memadailah dengan kadar yang termampu. Tidak semestinya ‘ditumbangkan’ seekor lembu, atau dipanggil orang sekampung atau sebandar, atau dijemput semua rakan taulan.

Seseorang mengadakannya dengan kadar kemampuannya, seperti sabda Nabi s.a.w:

“Buatlah walimah walaupun sekadar seekor kambing” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam ertikata lain, jika hanya mampu kenduri laksa, atau bihun atau mee pun tidak mengapa, asalkan diadakan walimah. Apa yang penting perkahwinan yang halal telah dilunaskan. Janganlah macam orang dulu apabila anaknya sebut ingin berkahwin, bapanya akan bertanya; “kau dah ada lembu ke nak buat kenduri?”. Maka bertangguhlah hasrat si anak. Padahal bukan anaknya ingin berkahwin dengan lembu, dia ingin berkahwin dengan kekasihnya.

Sepatutnya si bapa bertanya: “kau dah ada pasangan ke?”. Itulah soalan yang betul. Lembu tidak termasuk dalam rukun nikah. Apa yang lebih buruk apabila ada pihak yang menjadikan medan walimah sebagai pentas menunjuk-nunjuk kekayaan harta lalu hanya dijemput orang yang ‘berjenama’ dan ditinggalkan saudara-mara, kawan-rakan, jiran-tetangga yang tidak setaraf.

Nabi s.a.w. bersabda:

“Seburuk makanan adalah makanan walimah yang dijemput orang kaya dan ditinggalkan orang miskin..” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maka, menderitakan bakal suami-isteri disebabkan keangkuhan keluarga.


Kursus kahwin hari ini seakan projek lumayan untuk
mengaut yuran peserta ::::::::::::

Saya bukan anti kursus kahwin. Amat baik kursus tersebut jika diuruskan dengan mantap dan betul. Dalam kursus tersebut boleh disampaikan maklumat hukum-hakam nikah yang disyariatkan Allah sehingga generasi muda dapat melihat betapa cantik dan indahnya Islam. Syariat Islam yang mudah dan penuh hikmat dapat diserap dalam pemikiran bakal pasangan, kursusnya mereka yang masih muda. Agar mereka dapat menyelami kehebatan ajaran Islam ini. Maka kursus itu menjadi saluran dakwah penuh professional, mantap, berkesan dalam jiwa dan penghayatan.
Malangnya, kursus kahwin hari ini seakan projek lumayan untuk mengaut yuran peserta. Bukan sedikit saya terima laporan seluruh negara penceramah kursus kahwin yang berunsur lucah, lawak bodoh serta menggambarkan Islam begitu menakut dan susah untuk difahami dan dihayati. Hukum-hakam diterangkan secara berbelit-belit dan menyerabutkan peserta. Maka, kita lihat walaupun yuran kursus nampaknya makin tinggi dan peserta semuanya diwajibkan berkursus, masalah keretakan rumah tangga bagi generasi baru makin meningkat.



Tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang
lafaz terima (ijab) ::::::::::::

Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutny a. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya.
Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut “saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi’i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.

Sehinggakan sarjana fekah semasa Dr Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut:

“Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:”Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi s.a.w.: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi: Bab Iza Qala al-Khatib li al-Wali Zawwijni Fulanah, faqala qad Zauwajtuka bi Kaza wa Kaza, Jaza al-Nikah Wa In Lam Yaqul li al-Zauj Aradita au Qabilta, maksudnya: Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: “Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan”, lalu dia menjawab: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima”.

Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Apa yang penting proses ijab dan qabul amatlah mudah. Ia adalah lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi yang menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.

Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut:

“Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan”. (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).

Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab qabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: “aku terima nikahnya”. Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai ‘sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.

Rumahtangga yang dibina seperti yang diajar oleh Islam hendaklah
menjadi syurga, bukan neraka ::::::::::::

Setelah berkahwin, rumahtangga yang dibina seperti yang diajar oleh Islam hendaklah menjadi syurga, bukan neraka. Jika perkahwinan tidak dapat membawa kebahgiaan, insan tidak disuruh memperjudikan hidup keseluruhan kerana isteri atau suaminya. Walaupun talak itu bukan perbuatan yang baik, namun ia dibenarkan jika terpaksa.


Insan mempunyai matlamat hidup, bukan sekadar untuk bertungkus lumus kerana masalah seorang lelaki atau wanita. Maka Islam mengajar cara-cara yang berbagai demi menyelamatkan rumah tangga dari talak. Jika gagal, Islam juga mengajar talak untuk mengelakkan kezaliman berlaku antara salah satu pihak; suami atau isteri. Firman Allah: (maksudnya)

“Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik. dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan). dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu Iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat, untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” (Surah al-Baqarah, ayat 231).


Jika penerusan perkahwinan hanya memberi mudarat kepada pasangan,
maka talak itu disuruh oleh al-Quran ::::::::::::

Jika penerusan perkahwinan hanya memberi mudarat kepada pasangan, maka talak itu disuruh oleh al-Quran. Malanglah kaum wanita yang sepatutnya telah dikeluarkan oleh al-Quran dari kezaliman atau kemudaratan si suami, tiba-tiba terjatuh dalam kezaliman batin akibat proses birokrasi mahkamah yang bernama syariah.


Wanita hari ini ada yang terseksa batinnya - sudah tujuh lapan tahun suaminya tidak
mengambil tahu soal nafkah zahir dan batin ::::::::::::

Maka, wanita hari ini ada yang terseksa batinnya kerana menunggu proses mahkamah yang kadang-kala memakan masa bertahun-tahun. Bagaimana mungkin isteri yang sudah tujuh lapan tahun suaminya tidak mengambil tahu soal nafkah zahir dan batin tetap disahkan oleh mahkamah bahawa dia masih suami sekalipun isteri berulang meminta dipisahkan. Kata Dr Karim ‘Abd al-Karim Zaidan menyebut:


“Jika suami gagal menunaikan nafkah untuk isteri, kadi memisah antara mereka jika isteri memilih untuk berpisah…Hal ini diriwayatkan dari sejumlah para sahabat dan tabi’in” (al-Mufassal, 7/217).

Beliau juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir: “Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat”.

Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh al-Imam Ibn Taimiyyah:

“Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (dipasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja”. (ibid 8/439).

Malanglah, pintu keluar itu dihalang oleh kerenah
biorokrasi mahkamah ::::::::::::

Semua perbahasan yang begitu banyak boleh didapati dalam khazanah Islam itu menggambarkan rumahtangga untuk kebahagiaan hidup insan bukan untuk kedukaan mereka. Jika rumahtangga itu mengundang kedukaan, insan diberi peluang keluar oleh syarak untuk keluar dari daerah itu dengan segera. Malanglah, jika pintu keluar itu dihalang oleh kerenah biorokrasi mahkamah. Hakim barang kali ringan lidahnya menyebut: “kita tangguhkan perbicaraan kerana suami tidak hadir” sedangkan kesan jiwa begitu besar dan berat ditanggung oleh isteri.

Dalam Islam, jalan kepada halal dan kebahagian dibuka dengan
begitu luas dan mudah ::::::::::::

Sebenarnya dalam Islam, jalan kepada halal dan kebahagian dibuka dengan begitu luas dan mudah. Dukacita, jika atas nama agama kita menyusahkan jalan yang halal dan dalam masa yang sama ada pula pihak-pihak lain yang memudahkan jalan yang haram. Perlaksanaan agama
hendaklah bukan sahaja mendakwa adil, tetapi hendaklah juga kelihatan adil.


___________________________

Sumber: http://www.mesra.net/forum/lofiversion/index.php/t69136-50.html


iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Wednesday, June 16, 2010

KONSERT AMAL NUR KASIH AL-QUDS (KUIS)

1 comments


Assalamualaikum w.b.t

Date:
Saturday, June 26, 2010
Time:
8:30pm - 11:30pm
Location: Pusat Konvensyen, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Sebuah konsert amal yang dianjurkan oleh :
Persatuan Mahasiswa Sarjana Muda (PERSADA) Sesi 2009/ 2010 untuk membantu Masyarakat Palestin yang berada dalam kesempitan hidup selain memberi peluang kepada mereka untuk merasai nikmat kehidupan seperti manusia yang lain..

Kerjasama daripada :

1.Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM) KUIS
2.Rastudio Management...

Ayuh bersama- sama "Berhibur Sambil Beramal" bersama artis- artis NASYID : 1.Inteam
2.Saujana
3.NowSeeHeart

4.FarEast
5.Muadz
6.Halim Devotees
7.Zulhilmi (Saya la tu...hehe)

Penampilan khas RABBANI

Tiket berharga RM7 SAHAJA...

Majlis akan dirasmikan oleh:
YB Dato' Prof. Dr. Hj. Abdullah Md Zin, Penasihat Agama kepada YAB Perdana Menteri

SEMUA DIJEMPUT HADIR !!!!


Untuk tempahan tiket atau sebarang maklumat, sila hubungi :


Shahir 019-4932639 | Izzat 013-7470773

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Monday, June 14, 2010

Manifestasi Cinta

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Ada sesuatu pada lagu Fiq ft Mirwana ini yang aku banggakan...percayalah! :)




iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Saturday, June 12, 2010

MILLATFACEBOOK MILIK YAHUDI??

5 comments
Assalamualaikum w.b.t

MillatFacebook yang dikatakan dibuka oleh pakar IT dari Pakistan adalah bertujuan untuk mengumpulkan komuniti islam..tetapi baru-baru ini apabila diselidik ternyata ia adalah milik yahudi...adakah ia benar?? mari kita lihat..

Pertama, untuk millatfacebook.com (double L) yang katanya dari Pakistan

Ini hasilnya setelah ping dari cmd :

Microsoft Windows [Version 6.1.7600]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.
C:\Users\Free Palestine>ping millatfacebook.com
Pinging millatfacebook.com [204.61.223.84] with 32 bytes of data:
Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=383ms TTL=47
Reply from 204.61.223.84: bytes=32 time=379ms TTL=47
Ping statistics for 204.61.223.84:
Packets: Sent = 2, Received = 2, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 379ms, Maximum = 383ms, Average = 381ms
Control-C
^C
C:\Users\Free Palestine>

Dari sini didapat kan IP Address: 204.61.223.84

Lalu, metode selanjutnya, dengan melakukan trace pada IP Addres tersebut. Bisa Anda coba memasukkan IP Addres nya disini
Dan berikut hasilnya:

IP Address: 204.61.223.84
Hostname: node-lb0.millatbook.com
IP Country: United States
IP Country Code: USA
IP Continent: North America
IP Region: Texas
Guessed City: Friendswood
IP Latitude: 29.5141
IP Longitude: -95.1903
Organization: Lakota Data Center LLC
ISP Provider: Lakota Data Center LLC

Kedua, dengan metode yang sama, untuk milatfacebook.com / joinpk.com (L nya satu)

Berikut hasilnya :

IP Address: 64.202.189.170
Hostname: pwfwd-v01.prod.mesa1.secureserver.net
IP Country: United States
IP Country Code: USA
IP Continent: North America
IP Region: Arizona
Guessed City: Scottsdal
IP Latitude: 33.6119
IP Longitude: -111.8907
Organization: GoDaddy.com
ISP Provider: GoDaddy.com

Ketiga, situs jejaring sosial koprol.com yang ternyata bukan punya Indonesia, tapi milik Republik Korea

Berikut hasilnya utk koprol.com :

IP Address: 180.233.199.240
Hostname: 180.233.199.240
IP Country: Korea, Republic of
IP Country Code: KOR
IP Continent: Asia
IP Region:
Guessed City:
IP Latitude: 37
IP Longitude: 127.5
Organization:
ISP Provider:

Keempat, sebagai perbandingan, situs asli facebook.com (milik mark zuckerberg)

Berikut hasilnya :

IP Address: 69.63.189.16
Hostname: www-11-01-ash2.facebook.com
IP Country: United States
IP Country Code: USA
IP Continent: North America
IP Region: California
Guessed City: Palo Alto
IP Latitude: 37.4429
IP Longitude: -122.1514
Organization: Facebook
ISP Provider: Facebook

BAGAIMANA ? MASIH PERCAYA MILLATFACEBOOK BERASAL DARI PAKISTAN ?
SAMPAI SEKARANG PUN SAYA TIDAK TAHU SIAPA YANG MENDIRIKAN, SAYA HANYA TAHU BAHWA ITU BERASAL DARI AMERIKA, HANYA BEDA NEGARA BAGIAN. DAN BOLEH JADI MILIK SATU PERUSAHAAN YANG SAMA DENGAN FACEBOOK

KEMUDIAN KOPROL, BENARKAH PUNYA INDONESIA ? TERNYATA BUKAN

Apakah site IP Locator nya yang salah ? Ternyata site nya TIDAK SALAH. Ini contohnya untuk site yang memang beasal dari negara tersebut. Saya ambil contoh situs koran republika
Hasilnya memang benar berasal dari Indonesia, ternyata IP Locator nya benar.

IP Address: 118.82.8.132
Hostname: 118.82.8.132
IP Country: Indonesia
IP Country Code: IDN
IP Continent: Asia
IP Region: Jakarta Raya
Guessed City: Jakarta
IP Latitude: -6.1744
IP Longitude: 106.8294
Organization: PT. Digital Wireless Indonesia
ISP Provider: PT. Digital Wireless Indonesia

"Ketahuilah yahudi zionis ini sangat cekap dalam penipuan khususnya dalam menipu ummat islam.."

copy : http://sahabatraudhah.blogspot.com/2010/06/millatfacebook-milik-yahudi.html

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Saturday, April 10, 2010

Lagu baru : Hanya sementara

1 comments
Assalamualaikum w.b.t

title Hanya Sementara

composed by Zulhilmi ( The Messages Entertainment ) and Azharie
written by Azharie
artiste ZULHILMI
Music arrangement by Zulhilmi.team@production (Indonesia)
album CHARITY ALBUM FOR MA'AHAD TAHFIZ AL-IRSYAD

Dalam dunia aku melihat
sungguh banyak pancaroba
lalu ku terdiam dan berbisik sendiri
tentang diri ku yang sunyi
ku menangis...

Dalam banyak ku simpan
persoalan yang merumitkan
dalam banyak ku terkenang
aniaya dari manusia
adakah selamanya kan ku terus begini
namun ada suara
berpesan padaku..

Chorus :
Bersabarlah oh dengannya
tak perlu kau bersedih
kerna ia sementara
sampai tiba kau kan pergi
tinggalkannya dan berjumpa
dengan Sang Pencipta
yang Kuasa
renungkanlah sendiri...


bridge :
Tak perlu kau menangis lagi
tak perlu kau fikirkan lagi...


*ulang chorus


iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Friday, April 2, 2010

Lagu baru : Bicara kedamaian

4 comments

Assalamualaikum w.b.t

title BICARA KEDAMAIAN

composed by Zulhilmi Safain (The Messages Entertainment)

written by MizDiela (The Messages Entertainment)

Music arrangement by Zulhilmi.team@production(indonesia)


Bukan sekali aku mendengar

Bukan sedikit aku melihat

Bicara kedamaian kian hilang..


Pernah aku terduga ,rasa getar dijiwa..

Mampukah aku untuk menghadapinya..


*Namun ku tabahkan hati..

Untuk terus melangkah mencari..

Walau mungkin ada yg menghalangi

Jangan berhenti..

Percayalah pada hati, kedamaian itu pasti ditemui..


Tanpa perlu rasa sangsi, yakinlah pada Ilahi

Semoga segalanya dapat di atasi

Ulang chorus *


iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Thursday, March 25, 2010

Perkembangan Album Zulhilmi (Charity Album)

3 comments

Assalamualaikum w.b.t

Kali ini saya ingin menceritakan sedikit perkembangan projek ini yang mana untuk pengetahui rakan-rakan, buat masa ini album ini dinamakan sebagai "Zulhilmi & The Messages" dengan tema "Charity Album For Ma'ahad Tahfiz Al-Irsyad".

Zul sebagai owner dan artis The Messages Entertaiment telah berjaya mengumpulkan komposer-komposer yang hebat bagi menghasilkan album ini seperti Akmal Mirwana, Halim Devotees, Adi Saujana, dan penampilan istimewa dari sebarang tanah air, Taqien Fatih dari Indonesia. Alhamdulillah, buat masa ini dua lagu telah berjaya direcord iaitu lagu ciptaan Akmal Mirwana dan Adi Saujana. Dua lagu ini telah dinyanyikan oleh Zul dan Ikram Mirwana untuk lagu ciptaan Akmal Mirwana yang bertajuk 'Jejakmu' dan lagu ciptaan Adi Saujana yang bertajuk 'Dengarlah Wahai Anak' telah dinyanyikan juga secara duet antara Zul, Saujana dan Farhan.

Untuk dua buah lagu ini cuma tinggal untuk dimixingkan sahaja. Lagu paling terbaru yang sedang direcord adalah lagu yang bakal dinyanyikan oleh Zul yang akan juga berduet bersama Muslim Voice dan Mirwana yang bertajuk 'Gumbira' (tajuk untuk sementara waktu) dan akan dinyanyikan secara Accapella. Lagu ini juga adalah ciptaan Akmal Mirwana dan akan dikompos oleh beliau juga.

Album ini juga telah berjaya menarik perhatian artis nasyid dari Indonesia iaitu Taqien Fatih bersama produksinya untuk membantu membuat muzik arrangement secara orkestra untuk dua buah lagu yang akan dinyanyikan oleh Zul. Beliau juga telah menyumbangkan satu buah lagu untuk album ini yang akan dinyanyikan oleh beliau bersama Zul & The Messages.

Buat masa ini perjalanan penghasilan bergerak sedikit perlahan akibat masalah kewangan. Pihak kami kini sedang sedaya upaya mencari penyumbang atau penaja bagi menjayakan projek album ini.

Kepada rakan-rakan yang sudi menyumbang, pihak kami tidak mengambil kisah dengan jumlah wang yang ingin disumbangkan. Kepada rakan-rakan yang tertarik untuk menaja album ini, amatlah dialu-alukan tajaan ikhlas tersebut kerana pihak kami tidak mampu untuk memberi pulangan kembali kerana pihak kami akan menyalurkan 100% keuntungan kepada pihak Ma'ahad Tahfiz Al-Irsyad. Semoga pulangan yang akan diperolehi disisi Allah lebih mahal dari seluruh isi dunia.

Kepada yang sudi bolehlah menyumbang wang anda dengan apa cara sekalipun. Jika ingin menyalurkan ke akaun bank, rakan-rakan bolehlah memasukkannya di akaun Bank Islam Malaysia Berhad, 06019020463808 atas nama Muhammad Zulhilmi Bin Mohd Safain atau kiriman pos di alamat;

4/9217 Kampung Kurnia,
Batu 3 1/2, Jalan Gambang,
25150 Kuantan,
Pahang Darul Makmur


Semoga bantuan anda mendapat ganjaran disisi Allah swt. Terima kasih.

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

Wednesday, February 24, 2010

Dengarlah Wahai Anak feat. Saujana dan Farhan

1 comments

Assalamualaikum w.b.t

title Dengarlah Wahai Anak
composed & written by ADI SAUJANA
artiste ZULHILMI Feat. SAUJANA DAN FARHAN
album CHARITY ALBUM FOR MA'AHAD TAHFIZ AL-IRSYAD


Pyan

Dengarkanlah Nasihat Ibu,

Susah Payah Dia Melahirkanmu

Dengarkanlah Suruhan Ibu,

Kerna Syurga Di Bawah Tapak Kaki Ibu..

Zul

Dengarkanlah Teguran Ayah

Dia Bekerja Bersusah Payah,

Dengarkanlah Ajaran Ayah,

Kerna Kamu Pasti Akan Berjaya

Adi

Anugerah Dari Yang esa

Limpahan Kurniaan-Nya

Kaulah Penyeri Sinari Hidup Ini.. Ooo

Chorus

Najran

Wahai Anak Yang Soleh, Pasti Kamu Peroleh,

Kejayaan Di Dunia, Syafaat Di Akhirat.

Faizal

Wahai Anak Solehah, Jagalah Kau Maruah,

Santun Peribadimu, Peliharalah auratmu.

Nua

Dengarkanlah Wahai Anak,

Kau Permata, Kau Cahaya Hati

Zul

Anugerah Dari yang Esa,

Limpahan Kurniaan-nya,

Kaulah Penyeri Sinari hidup ini…. Oooo

Interlude

Zul & Nino

Chorus

Zul

Wahai Anak yang Soleh Pasti Kamu Peroleh

Kejayaan Di Dunia Syafaat Di Akhirat

Nino

Wahai Anak Solehah Jagalah Kau Maruah

Santun Peribadimu Pelihara Aurat Mu… Uuuu

Najran

Wahai Anak Tersayang Semat Jiwa Penyayang

Hormati Orang Tua Cintailah Keluarga

Zul

Wahai Anak Dikasih Pasti Jiwamu bersih

Bertakwalah Selalu Doakan Ibu Bapamu… uuuu…

Pyan

Dengarkanlah Wahai Anak

Kau Permata Kau Cahaya Hati..


iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim
 

Copyright © 2011 Reserved to Zulhilmi Safain Design with love by CikBulat