Tuesday, October 19, 2010

ku pinta Doakan aku sahabat!


Assalamualaikum w.b.t

Seperti kebiasaan rutin harianku adalah hanya tinggal(membuang masa) di bilik sewa ku yang terletak di kelana jaya, rumah yg berkeadaan besar dan luas mata memandang ini adalah sebuah condominium atau lebih dikenali dengan namanya Kelana Parkview. Hampir genap 2 bulan aku tinggal di sini bersama 4 orang teman baru yang lain. Tujuannya aku tinggal di sini adalah untuk menghabiskan masa sebagai seorang pelajar di sebuah kolej swasta di Food Institue of Malaysia (FIM) dan mengambil jurusan dalam bidang Diploma Seni Kulinari. Apa yang terjadi adalah sudah lama aku tidak ke kelas atas sebab yang aku sendiri tidak tahu apa masalah dan puncanya, aku selesa dan tiada masalah peribadi yang melampau menyebabkan aku tertekan tetapi inilah yang terjadi. Sudah hampir 3 bulan aku tidak ke kelas dan menurut salah seorang kawan yang aku kenali di FIM, dia berkata yang final exam sudah bermula. Aku seperti tidak mengendahkan kata-katanya malah terus berada di rumah sewaku menghabiskan masa dengan menonton TV, membaca suratkhabar dan sebagainya. Ada perkara yang berfaedah dan ada yang tidak. Bermacam-macam perkara yang bermain di fikiranku, tidak mengerti apa sebenarnya yang aku mahukan. Hatiku memberontak, hanya Allah sahaja yang mengetahui segala-galanya yang terbuku di hati ini.

Pada bulan ogos yang lepas, aku sangat terkejut dengan surat yang di terima kerna ia di hantar oleh kolej lamaku iaitu Kolej Universiti Insaniah (KUIN)dan surat itu mengatakan yang aku harus kembali untuk mengulang semester di sebabkan pointer yang rendah dan aku pelik dan termenung seketika. Sebenarnya pada semester terakhir sebelum aku mengambil keputusan untuk meninggalkan KUIN iaitu pada semester ke-3 aku langsung tidak ke kelas dan tidak mengambil final exam sem-3 itu yang sepatutnya menghabiskan 6 semester utk menerima Diploma. Dan aku ada bertanya pada bahagian HEA KUIN mengenai apa akan terjadi jika aku tidak mengambil exam tanpa sebarang alasan dan mereka mengatakan yang aku akan di berhentikan kolej atau lebih senang di panggil di KUIN dengan GB(Gagal Berhenti) tetapi apa yang aku terima adalah sesuatu yang di luar jangkaan iaitu di minta mengulang semestar di sebabkan pointer yang rendah dan pada hakikatnya aku tidak mengambil sebarang exam jadi bagaimana aku boleh menerima pointer itu. Perasaan ingin tahu menyebabkan aku akan ke KUIN. insyaAllah dalam masa terdekat ini aku akan kesana untuk bertanyakan mngenai semua keraguan da kemusykilan ini. Sebenarnya aku gembira dengan paggilan itu jika betul kerna aku menyesal kerna berhenti dahulu kerana setelah aku menyambung pengajian di FIM, jiwaku terasa sangat kosong. Tak tahu kenapa, mungkin kerna aku yang sudah biasa menuntut ilmu dalam suasana agama. Di KUIN juga aku mengambil jurusan Diploma Tahfiz..

Perkara yang sering menggangu fikirkan ku juga adalah mengenai urusan album yang belum selesai lagi iaitu charity album yang sedang ku usahakan atas nama The Messages Entertainment iaitu syarikat kecil-kecilan yang berkhidmat sebagai urusan album production dan sebagainya yang berkaitan. Ini merupakan yang sangat besar bagiku kerna berani mengambil risiko bagi merealisasikan impianku bagi membantu menymbang kepada Maahad Thafiz Al-Irsyad iaitu sebuah maahad tahfiz yang baru di buka di Sekolah Al-Irsyad tempat aku bersekolah dahulu. Alhamdullilah ambil ini mendapat perhatian CEO Al-Irsyad dan mendapat modal yang diperlukan untuk memulakan proses album ini. Pada awalnya semuanya berjalan dengan lancar seperti yang aku pernah ceritakan pada posting yang lepas tetapi sekarang semuanya tidak seperti yang di rancang. Pelbagai masalah yang tiba terutama masalah kewangan, aku sendiri tidak mengerti dari sudut mana yang menyebabkan perkara ini berlaku dan mungkin disebabkan kesilapan aku sendiri. Aku serahkan segalanya pada Allah kerna Allah menentukan segalanya dan Allah mahu aku lebih berusaha untuk menyiapkan album ini sepenuhnya. Aku bersyukur.. ini jalanku..

Apapun, segala yang aku rasakan sekarang adalah ujian Allah untukku. Dan memang tepat aku rasakan yang menyebabkan aku tidak mengendahkan urusan pengajianku adalah di sebabkan masalah album ini. Bukan kerna menjadi beban tetapi kerna terlalu memikirkan. Memang patut ku fikirkan kerna ini adalah amanah untuk ku yang diberi kepercayaan oleh CEO dan pihak Al-Irsyad.

Ibubapa ku selalu menasihati aku supaya tidak terlalu memikirkan perihal album ini yang menyebabkan aku tidak dapat fokus pada pelajaran ku. Aku sangat-sangat bersalah tapi apakan daya yang aku hanya insan biasa. Kepada pembaca posting ini, janganlah terus menilai aku seperti tidak mahu belajar. Fikir positif dan terus mendoakan aku ya.. insyaAllah aku berjanji akan menggenggam ijazah pengajian ku. Percayalah!. Dan aku rasakan perlu untuk aku meneruskan dalam bidang agama yang aku ceburi selama ini.. Aku serahkan segalanya pada Allah dan akan beristikharah utk petunjuk yang terbaik selain berbincang dengan ibubapaku. Adakah untuk meneruskan pengajianku di FIM atau menerima pelawaan KUIN itu? insyaAllah posting akan datang akan ku sambung kisah ini. Moga posting selepas ini akan ada berita yang gembira untuk aku dan pembaca yang menghayatinya..

Untuk yang terakhirnya, aku baru saja selesai baca novel Bumi Cinta tulisan habiburrahman el Shirazy. Kisah dalam novel itu telah mengubah segala-galanya yang aku rasakan sekarang untuk terus mempelajari ilmu agama sedalam-dalamnya dan aku menangis di akhir novel kerna mengenang kisah yang sungguh hebat dan tidak dapat di gambarkan mengenai indahnya menghayati Islam. Subahanallah! Alhamdullilah! Allahuakbar!.. jadi nanti bolehlah dapatkan dan selami sendiri apa yang aku rasakan.. =)

iyyakanaqbudu waiyyakanasta'in
ihdinassirotolmustaqim

2 comments:

HaLiMaH's WoRLd on October 19, 2010 at 9:18 PM said...

salam....

hidup ini banyak cabaran,
terkadang sulit, terkadang menyesakkan;
jgn risau, jgn tertekan;
mohonlah ALLAH tunjukkan jln.

bnykkn berzikir mngingati ALLAH, susah sng ALLAH yang tentukan... jgn lupa ilmu itu pnyuluh hidup.. jgn risau "inna ma'al usri, yusra" buat perlahan2.. moga2 kita sntiasa dirahmati.. jgn lupa perkara utama: restu ayah dan bonda

Studiokini on October 19, 2010 at 11:44 PM said...

salam...buat saudara zul.
dulu sy sndiri pernah berada di KUIN selama 1bulan. tp ats kehendak ibu bapa, sy berhenti KUIN utk smbung blaja ke IPG Samarahan. cuma apa yg saya nk katakan, adlah lbh baik akhi blaja di KUIN kerana suasana Islam (walaupun ada yg negatif). sy pernah sdikit terkilan dtg ke IPG kerana xda suasana Islam. jgn give up, Allah sdg uji akhi

 

Copyright © 2011 Reserved to Zulhilmi Safain Design with love by CikBulat